W tej części cyklu na temat rozwoju emocjonalnego dziecka przygotowałam dla was kilka wskazówek i jedno mocne ćwiczenie, które uczy dzieci nazywania emocji. „Całe nasze życie, to życie w sferze słów. Tyle widzimy, ile
potrafimy nazwać” - napisał Grzegorz Leszczyński. Język jest zarówno zwierciadłem duszy, jak i narzędziem poznania
świata zewnętrznego i wewnętrznego. A to, czego nie umiemy nazwać… ignorujemy,
w pewnym sensie nie istnieje. Poprzednią część znajdziesz tutaj.
Wskazówka 1. Wszystko zaczyna się od nas samych. Jeśli i my chcemy robić postępy w rozwoju emocjonalnym, starajmy się w naszych rozmowach z bliskimi opisywać zwłaszcza te uczucia, które trudno nam nazwać. Szukajmy dla nich imion, wydrukujmy sobie listę emocji. Gdy potrafimy nazwać swoje stany
emocjonalne, możemy je zrozumieć i próbować odnaleźć sens w gąszczu emocji. Podobnie mają dzieci. Dzięki temu będzie nam łatwiej zrozumieć naszego partnera, dzieci i innych ludzi.
Często zapytani o to, jak spędziliśmy czas, jak było, odpowiadamy: „Fajnie!”. Trudno nam oddać słowami nastrój chwili, gdy nie mamy w tym wprawy. W podobny sposób będą potem rozmawiały z nami nasze dzieci. Krótka to i nieciekawa może być rozmowa. ;)
Wskazówka 2. Prawdą jest, że kto nie
posiada bogatego słownictwa, ten nie umie prowadzić interesujących dialogów. Na
pewnym etapie rozwoju wszystko jest fajne: przedszkole, zabawa, buty,
wycieczka… Zwracajmy uwagę, aby dziecko od najmłodszych lat poznawało wiele
słów służących do nazywania nastrojów.
NAZYWANIE NASTROJÓW - ĆWICZENIE DLA DZIECI W WIEKU 8-12 LAT
Ćwiczenie w tej wersji przeznaczone jest dla dzieci od
drugiej do czwartej klasy szkoły podstawowej. ale możecie je dostosować do wieku swoich. Mówicie dzieciom: „Od każdej litery alfabetu może rozpoczynać
się nazwa jakiegoś uczucia. Spróbujcie znaleźć przynajmniej po jednym
przymiotniku do każdej litery!”
Oto kilka przykładów:
Apatyczny
Beztroski
Ciekawski
Doniosły
Egoistyczny
Filuterny
Gruboskórny
……aż do…
Zdezorientowany
Wskazówka 3. Poświęcajcie temu ćwiczeniu dużo czasu:
- Proś dzieci o wyjaśnienie wymienionych uczuć, aby opisały, co czują, jak wtedy wyglądają, czego chcą.
- Pomagaj zadając pytania.
- Staraj się jak najmniej sugerować.
- Czasem pomóż opowiadając, jak Ty się wtedy czujesz – dziecko może odbierać to trochę inaczej, niech porówna. Może chodziło o to samo? :)
Wskazówka 4. Kiedy jest większa grupa dzieci i więcej czasu, pobawcie się
układając z każdym przymiotnikiem ciekawe, zabawne lub prawdziwe zdania. Na przykład: Moja mama jest zmartwiona, kiedy nie przychodzę punktualnie do domu.
Wskazówka 5. Można zrobić z tego konkurs lub zawody, pokazując zdrową
rywalizację w słusznym celu. „Umiejętność pełniejszego nazywania, to lepsza umiejętność
nazywania rzeczywistości” – powiada Grzegorz Leszczyński. A ćwiczenie zaczerpnęłam ze wspaniałej książki „Skarbnica edukacji dobrego
serca” Charmaine Liebertz. Polecam bardzo, jest pełna cudownych ćwiczeń i zabaw na temat rozwijania umiejętności związanych z inteligencją emocjonalną u dzieci. Komentarze jak zwykle są mile widziane :)
Jeśli spodobał Wam się ten cykl artykułów, możecie dać mi znać o tym, stawiając dla Wychowacdziecko.pl wirtualną kawę: buycoffee.to/wychowacdziecko.pl Dziękuję! :) <3
Następny artykuł:Jak pomagać dziecku budować własne poczucie wartości?
Barbara Dziobek
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
- Świadome rodzicielstwo - jak sobie radzimy z trudnymi emocjami po pandemii?
- Świadome rodzicielstwo - dlaczego atakujemy innych?
- Świadome rodzicielstwo - co znaczy?
- Świadome rodzicielstwo - jak wychować szczęśliwe dziecko cz.1
- Świadome rodzicielstwo - jak wychować szczęśliwe dziecko? cz.2
- Jakie korzyści daje większa świadomość?
- Jak żyć bardziej świadomie?
- Wychowanie dzieci a poczucie sensu w życiu
Przydatny post :)
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę! :)
Usuń