Przejdź do głównej zawartości

Rozwój emocjonalny dziecka - Ćwiczenia cz. 2 – Dostrzeganie świata uczuć

Przedstawiam wam dzisiaj drugą część ćwiczeń z inteligencji emocjonalnej dla dzieci, których celem jest pokazanie szerzej świata uczuć, ukazanie wachlarza emocji, jakimi dziecko i rodzic dysponuje i jest przy okazji świetną zabawą. Przygotowanie materiałów to też dobra sposobność, by spędzić z dzieckiem miło czas. 

Poniższe ćwiczenia zachęcają dzieci do wyrażania uczuć, do poszukiwania ich w sobie. Uczą nazywania emocji oraz stanów. Pozwalają w bezpiecznej atmosferze wyrazić smutki i problemy. Stwarzają sprzyjające warunki, aby się otworzyć. Jest to również okazja dla nas rodziców, do poznania bliżej naszych dzieci i przekazania im zrozumienia i akceptacji.

ĆWICZENIE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ U DZIECI W WIEKU 3-11 LAT

"Podróż do krainy fantazji" - Czas: 5 min.
Dzieci podobnie jak dorośli czasem czują się małe, nic nie znaczące i przytłoczone wymaganiami. Jest to chwila, w której najchętniej schowalibyśmy się przed innymi i szukamy schronienia przed światem zewnętrznym. W krótkiej podróży do krainy fantazji możemy stworzyć dziecku tę ochronną przestrzeń, która pomoże w dostrzeganiu uczuć.

Mówimy: „Przykucnij wygodnie na podłodze, schowaj głowę miedzy nogi, zaokrąglij plecy, połóż dłonie na głowie, jakbyś chciał ją osłonić i zamknij oczy. Wyobraź sobie, że jesteś małym ślimaczkiem, który schował się w swojej skorupce, aby poszukać tam schronienia. 
Oddychaj głęboko i spokojnie. Czujesz, że jakiś dobry i kochany człowiek bierze cię w ramiona… i czujesz, że każdy mięsień twojego ciała się odpręża, robi się ono mięciutkie, a głowa leciutka. Ciepło twojego domku ze skorupki przenika cię aż do czubków palców u nóg. Wszędzie rozchodzi się przyjemne uczucie ciepła. 

A teraz poczuj się wzmocniony, silny i pewny, żebyś mógł pełny energii wyjść ze skorupki. Ostrożnie – jak ślimak swoje czułki – wyciągaj powoli ramiona do góry. Twoje ciało tez robi się długie, coraz dłuższe; powoli otwierasz oczy. Może uda ci się przy tym wyczarować na twarzy uśmiech?”

Na koniec można porozmawiać z dzieckiem o tym, jak się czuło i co mu się najbardziej podobało oraz zauważyć, że przyjemne uczucia można wywoływać. Prowadząc zabawę można dobierać słowa i sytuacje odpowiednie do chwilowego nastroju dziecka.

ĆWICZENIE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ U DZIECI W WIEKU 3-7 LAT

„Kostka nastrojów” – zabawa dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat.
Zanim zaczniemy się bawić, wykonujemy wspólnie z dziećmi kostkę (np. z kartonu czy bloku technicznego), a na bokach rysujemy lub naklejamy twarze (mogą być wycięte z czasopism), które przedstawiają miny wyrażające różne uczucia (na przykład złość, radość, strach, zdziwienie, smutek, itd.). 

Teraz każdy rzuca kostką, nazywa wyrzucone na niej uczucie i przedstawia je swoją postawą ciała, mimiką, gestami i dźwiękami. Polecam potem podyskutować o tym, jak ktoś inny pokazałby dane uczucie.

WSPÓLNA ZABAWA DLA DZIECI I RODZICÓW

„Głos w butelce” – zabawa dla dzieci od 3 do 99 lat.
To zabawa z butelką, w której chodzi o uczucia. Siedzimy razem z dziećmi w kręgu na podłodze. Rodzic mówi: 
„Pamiętacie dżina zamkniętego w butelce, który może spełnić każde życzenie?” Leżącą na środku pustą butelkę należy mocno zakręcić. Kiedy się wreszcie zatrzyma i wskaże kogoś, rodzic mówi: „Otwórz korek i uwolnij mnie z butelki. Dziękuję! Jestem najmądrzejszym, najpotężniejszym dżinem. Rozsiądę się wygodnie w twoim sercu. Będziesz mógł mi opowiedzieć o wszystkim, co sprawia ci radość, albo cię smuci. Powiedz mi, jak się teraz czujesz?” 

Dziecko opisuje swój chwilowy nastrój. „Dżin” za każdym razem odpowiada: „Doskonale to rozumiem!”
  • Jeśli dziecko opisuje pozytywne uczucie, mówimy za każdym razem: „Zatroszczymy się więc, aby twoje uczucie na długo u nas pozostało!”
  • Jeżeli dziecko mówi na przykład o czymś smutnym, wtedy „dżin” dopytuje się: „Powiedz nam proszę, dlaczego tak się czujesz, może będziemy potrafili ci pomóc."
Na koniec warto porozmawiać o pojawiających się w trakcie ćwiczenia uczuciach i wrażeniach. Ćwiczenia zaczerpnęłam z książki „Skarbnica edukacji dobrego serca” Charmaine Liebertz.

Ps. Jeśli chcesz mnie wesprzeć, aby mogło powstać więcej takich treści albo po prostu się zrewanżować :) - możesz zrobić to tutaj: buycoffee.to/wychowacdziecko.pl

Część trzecią tego artykułu znajdziesz tutaj.

Barbara Dziobek

Komentarze