Przejdź do głównej zawartości

Jak wybrać przedszkole? cz.2

Na co zwrócić uwagę przy wyborze przedszkola? Jakie cechy powinno posiadać przedszkole? Co jest najlepsze dla Twojego dziecka? Jak wybrać to najlepsze, aby dziecko czuło się w nim dobrze? Cz.1 tutaj.

Poniżej podaję następne trzy cechy, które wyróżniają wybitne przedszkola i ośrodki opieki dla dzieci, takie jak żłobki i kluby malucha.

Co będzie czwartym czynnikiem decydującym o tym, że nasze dziecko szybko sie zaadaptuje i będzie w przedszkolu szczęśliwe? Duży plac zabaw? Ciekawe zajęcia dodatkowe? Nic podobnego...


Wspomniane przez mnie badania wskazują, że czwartym w kolejności warunkiem, aby dziecko czuło się bezpiecznie i swojsko w przedszkolu jest to, że:

4. Dzieci zbierają się w pokojach, a nie klasach, bawiąc się w grupach podobnych do rodzeństwa różniącego się wiekiem.

Dla naszych małych dzieci czas spędzony w przedszkolu to w większości czas przelotnych, przemijających relacji. Również ze względu na dużą ilość dzieci, co nie jest dla nich korzystne. Dziecko w tym wieku potrzebuje stabilnej, bliskiej więzi z niewielką liczbą tych samych osób. Niekoniecznie rówieśników, bo w tych relacjach jest jeszcze zupełnie bezradne.

Czterolatek potrafi już zapałać ogromną sympatią do kolegi, ale 2,5 czy trzylatek wciąż ubóstwia tylko mamę i tatę. Większość dzieci w tym wieku również nie potrzebuje aż tylu ekscytujących wrażeń, tak rozbuchanego środowiska społecznego, tak wielkiego widowiska różnorodności. 

Dzieci w tym wieku, aby się prawidłowo rozwijać potrzebują ciszy, stabilizacji i związków z wybranymi osobami, nie osłabianych przez przedszkole, o ile tylko jest to możliwe.

5. Wrażliwość na często występującą potrzebę wyrównywania różnic językowych i kulturalnych.

Pisałam już o tym, jak ogromny i znaczący jest wpływ grupy rówieśniczej na małe dziecko, które nie zbudowało jeszcze swojego sytemu wartości i nie wie co jest dobre a co złe. 

Obserwując inne dzieci i wszystkie możliwe zachowania w przedszkolu, wraz z nie zawsze adekwatnymi reakcjami wychowawców, jest poddane wielu negatywnym wpływom.

Jeśli panie w przedszkolu nie prezentują łagodnej, dojrzałej i konstruktywnej postawy i nie tłumaczą dzieciom incydentów, które inicjują inne dzieci - nasz maluch szybko uczy się naśladować zachowania rówieśników i przyjmuje ich postawy. To właśnie z tego powodu pójście dziecka do przedszkola często może być początkiem kłopotów wychowawczych.

6. Umożliwienie zdobywania doświadczeń związanych z prowadzeniem domu, takich jak pielęgnowanie ogrodu, gotowanie, sprzątanie, kosztem tradycyjnych zabaw na placu zabaw. 

Najlepsze przedszkola i ośrodki opieki uznają ważność tych czynników. Ważne, aby dzieci „bawiły się w dom” tak, jakby były w prawdziwym domu – przygotowując i jedząc przyrządzone przez siebie potrawy, sprzątając, uprawiając ogród, piorąc, prasując, szyjąc itd. 

Najlepsze przedszkola są podobne do wielkiej rodziny. W nich nauczyciele rozmyślnie zachowują się raczej jak rodzice niż pedagodzy, a podobieństwo do prawdziwego domu jest szybko wyczuwalne i ma pozytywny wpływ na dzieci.

Ciąg dalszy już w następnej części. Tym razem będę pisała o programie nauczania i ważnych aspektach z tym związanych. Czy to o czym napisałam jest dla Ciebie zaskakujące? Co o tym myślisz? Co jeszcze chcesz wiedzieć? Pytania i komentarze są mile widziane.

Komentarze